maandag 20 februari 2017

Week 3

Wie zijn wij?

Ik ben Marco Bouwmeester, ben 22 jaar oud en woon in Gramsbergen. Als enige van de minor volg ik de Lerarenopleiding Geschiedenis. Deze minor heb ik gekozen om mijn kennis over ICT toepassing in de lessen te vergroten. De toepassing van ICT is iets wat tegenwoordig veel terug komt binnen het onderwijs. Wat moeten we ermee? Wat kunnen we ermee? En waarom zouden we het toepassen. Ik hoop tijdens de minor antwoord te krijgen op o.a. die vragen.

De week

Maandag 13 februari. De DOT is op bezoek geweest bij de opdrachtgever. Hier hebben wij een goed gesprek gehad en een rondleiding door de school gekregen. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij een goed beeld hebben gekregen van de school en het probleem. Een duidelijk probleem waarbij scheiding een grote rol speelt. Binnen de school bestaat namelijk een letterlijke scheiding tussen boven- en onderbouw.  Hier komt ons probleem uit voort. Door de scheiding ervaren leerlingen die van onderbouw naar de bovenbouw gaan het alsof zij op een andere school terecht komen. Zo ook met het plannen. Daar komen wij aanbod. Wij moeten ervoor gaan zorgen dat er één plan systeem in de school komt waardoor dat onderdeel voor de leerlingen gelijk blijft.

Op dinsdag 14 februari zijn wij samen gekomen op het Windesheim. Daar hebben wij de dag opening gedaan en onze mede studenten in contact laten komen met de voordelen van het programma: Edpuzzle. Vervolgens zijn wij begonnen met het opstellen van een theoretisch kader. Daarvoor zijn wij ons gaan oriënteren op het probleem plannen. Daarbij hebben wij een groot aantal bronnen opgezocht en doorgelezen. Ik kwam thuis met het gevoel dat er iets niet goed ging bij onze methode van onderzoeken. Daarom heb ik thuis de problemen die wij op de school en in de bronnen zijn tegen gekomen op een rijtje gaan zetten. Daarbij heb ik vragen opgeschreven die de problemen opriepen. Dit document heb ik naar de rest van de leden van de DOT gestuurd. Het document werd goed ontvangen en als nuttig bestempeld.

Woensdag 15 februari: De DOT heeft zijn eerste pilot concept gepresenteerd aan de rest van de DOT’s. Dit leverde wat onduidelijkheid op vanwege de situatie bij de opdrachtgever. De presentatie en het gesprek daarna heeft een aantal inzichten opgeleverd. We zijn er achter gekomen dat het erg belangrijk is dat wij ons alleen richten op het plannen en niet op alle punten daar omheen. We moeten ervoor zorgen dat wij niet meegesleept worden met andere punten.

Aan het begin van de middag hebben wij een gesprek gehad met Roeland, de begeleider vanuit het Windesheim. We hebben onze bevindingen van de school besproken. Daarna hebben wij het document dat op dinsdag avond is verstuurd besproken. Samen kwamen we er achter dat we, met behulp van het document, het onderzoek beter kunnen aanpakken. Er was duidelijkheid over wat onderzocht moest worden en over wat wij moeten weten rondom het thema plannen. Daarmee zijn wij aan de slag gegaan. We hebben een hoofdonderwerp en deelonderwerpen gemaakt. Daarbij hebben wij verschillende vragen opgesteld.


We zijn uit elkaar gegaan met de opdracht: “Zoek in de vakantie zoveel en goed mogelijke theorie rondom het thema plannen”. We moeten ervoor zorgen dat we dit af hebben na de vakantie zodat wij kunnen beginnen met het maken van enquêtes voor het praktische gedeelte van het onderzoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten